Op de bres

Juni 2011, Uit het Kanton:

WWZ-Drimmelen op de bres

(geplaatst 9 nov 2011)

Door Richard van der Maden

MADE – WWZ-Drimmelen is sinds vier maanden officieel een stichting. In 2005 ontstaan als werkgroep voor de Drimmelense ouderenbonden om invoering en praktijk van de Wmo (Wet maatschappelijke ondersteuning) in Drimmelen kritisch te volgen en te beïnvloeden. De Stichting WWZ-Drimmelen verbreedt deze aandacht.

“Wij behartigen de belangen voor wonen, welzijn en zorg in Drimmelen, in het bijzonder voor inwoners met een lichamelijke of geestelijke beperking”, vertelt Engbert Tienkamp, voorzitter van WWZ-Drimmelen.

Tot het takenpakket hoort het volgen van de aanbevelingen van de Stichting Verankering Ouderenproof Drimmelen. “Deze stichting is recent opgeheven, maar een aantal van de 348 verbeterpunten stond nog open. Ongeveer 70 daarvan zijn aan ons overgedragen. Daarover is inmiddels twee keer overleg met de gemeente gevoerd”.

Ook het project ‘Uitgankelijkheid’. “Kunnen mensen met een beperking een gebouw verlaten als er een calamiteit is? Kloppen ontruimingsplannen van publieke gebouwen nog?” legt Joke van Loon uit, verantwoordelijke voor dit project.

WWZ-Drimmelen wil dat problemen van mensen met beperkingen ook bekend zijn bij jongeren. “Daarom doen we volgend jaar zeker weer mee aan de maatschappelijke stagemarkt in Drimmelen”, vertelt Peter van Gool, verantwoordelijk voor de PR. “Dit jaar hebben we daar al een gemotiveerde stagiair aan overgehouden”.

En de Marktstraat, daar moet ook echt iets gebeuren. Els van der Made, ervaringsdeskundige: “De mooiste straat van Made, maar de minst toegankelijke voor soms moeilijk lopende mensen, scootmobielen, rolstoelen of rollators, zelfs voor kinderwagens”.