Aan tafel! Voor iedereen?

Plaatsingsdatum: Oct 02, 2017 5:51:8 PM

Uit eten gaan, ergens iets drinken, op een terrasje, in een café of restaurant.

Iedereen vindt leuk en lekker. Ook als je gehandicapt bent, beperkingen hebt.

Maar dan lukt het niet altijd, niet overal.

Veel horecagelegenheden heten mensen met beperkingen van harte welkom. Maar niet overal kunnen die goed terecht. In deze week voor de Toegankelijkheid wordt daarvoor aandacht gevraagd. Er blijkt meestal geen onwil, wel onwetendheid: hoe ga je om met mensen die beperkingen hebben, welke belemmeringen heeft je etablissement. 

BEJEGENING 

Vriendelijkheid, respect en bereidheid tot helpen staan voorop bij de vraag of een horecagelegenheid toegankelijkheid is. Iedereen wil zich graag welkom voelen en aandacht krijgen voor persoonlijke behoeften en wensen - dat geldt net zo goed voor mensen met een beperking of een chronische ziekte. 

DUIDELIJKE INFORMATIE 

Duidelijke informatie is nodig, bijvoorbeeld over mogelijke aanpassingen in het menu, over bereikbaarheid van de locatie, over de toegankelijkheid binnen de locatie, over gebruik van faciliteiten. • Bereikbaarheid: Kan ik er komen? Zijn er parkeermogelijkheden voor mensen met een beperking? 

• Toegankelijkheid: Kunnen mensen met hun rolstoel overal komen? En mensen met een scootmobiel? Denk hierbij aan trapjes, hoge drempels en te smalle paden. Zijn afstapjes laag en duidelijk zichtbaar? Is er een gehandicaptentoilet? 

• Bruikbaarheid: zijn de bij de gelegenheid beschikbare andere faciliteiten ook bruikbaar voor mensen met een beperking? Zoals speeltoestellen. 

WEEK VAN DE TOEGANKELIJKHEID 

Deze week is de week van de toegankelijkheid. 

Voor Toegankelijkheid zet WWZ-Drimmelen zich in. 

Bovenstaande punten zijn daarom onder de aandacht van de Drimmelense Horeca gebracht. 

Met het aanbod om eventueel gratis advies te krijgen voor praktische verbetering van de toegankelijkheid in een horecagelegenheid. 

Meer informatie? Mail info@wwz-drimmelen.nl